Waarom biologisch eten? Over de ‘dirty dozen’ en ‘clean 15’…

Eat-Clean

Sinds ik het roer helemaal heb omgegooid wat betreft gezond eten (zelf noem het graag ‘clean eating’ in plaats van een dieet, aan het woord ‘dieet’ kleeft zoveel negatiefs… ) ben ik me ook gaan verdiepen in biologische groenten en fruit, en waarom deze wellicht gezonder voor je zouden kunnen zijn. In het begin was ik behoorlijk sceptisch. Niet in de minste plaats omdat je vreselijk diep in de buidel moet tasten voor biologisch fruit en groente, en ook omdat het een nogal negatieve bijklank had. Maar nieuwsgierig als ik ben, ben ik toch op onderzoek gegaan en de uitkomsten waren vaak schokkend te noemen! Zo schokkend dat ik vanaf dat moment ALLES biologisch kocht. Manlief kreeg bijkans een rolberoerte, de uitgaven gingen ineens sky high (dit kwam nog eens bovenop de veel duurdere ingrediënten die ik opeens in huis haalde). Oops… sorry schat. Dus ben ik een middenweg gaan zoeken… en die heb ik gevonden in de vorm van de ‘dirty dozen’ en de ‘clean 15’ ofwel de 12 meest vervuilde en de 15 minst vervuilde fruit en groentesoorten.

In deze link vind je allerlei handige informatie die je kunt gebruiken om je keuze te maken welke groente/fruit je wel en welke je niet biologisch zou moeten eten. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit heeft ook allerlei handig informatie op hun site staan; residuen gewasbeschermingsmiddelen op biologische groente en fruit nihil.

ID-10039363

Dirty Dozen: welke je biologisch zou moeten eten

Dit is de lijst met groeten en fruit met de meeste pesticide belasting. Voor mij een reden om deze groenten- en fruitsoorten in ieder geval biologisch te kopen.

  1. Appels
  2. Bleekselderij
  3. Aardbeien
  4. Perziken
  5. Spinazie
  6. Nectarines (geïmporteerd)
  7. Druiven (geïmporteerd)
  8. Zoete paprika’s
  9. Aardappelen
  10. Bosbessen
  11. Sla
  12. Boerenkool

Zo zijn er twee soorten die zelfs als giftig beschouwd kunnen worden:

  • groene bladgroenten
  • hete pepers

Clean 15: welke je niet perse biologisch hoeft te eten

Dit zijn de groenten- en fruitsoorten met de minste pesticide belasting. Deze (op de maïs na -liever geen GMO, dus voor de zekerheid biologisch) koop ik dan ook vaker niet biologisch (eerlijk toegeven: vind ik ze biologisch neem ik ze toch mee).

  1. Uien
  2. Maïs
  3. Ananas
  4. Avocado’s
  5. Asperges
  6. Zoete erwten
  7. Mango’s
  8. Aubergines
  9. Meloen
  10. Kiwi’s
  11. Kool
  12. Watermeloen
  13. Zoete aardappelen
  14. Pompelmoes
  15. Champignons

ID-100112077

Zo heb ik gelezen en begrepen dat ogenschijnlijk onschuldige fruitsoorten als appels, perziken en aardbeien dus eigenlijk heel wat schadelijke stoffen bevatten, en dat je dat met een beetje wassen er niet van af krijgt. Zelfs schillen werkt vaak niet….

In het boek van Julia Kang ‘100% gifvrij‘ kun je zelfs lezen dat de schadelijke stoffen die je binnenkrijgt door het niet eten van biologisch fruit of groente ervoor kunnen zorgen dat je hormonen uit balans raken en dat je daardoor dik kunt worden (of heel veel moeite hebt met afvallen!). Reden genoeg dus om te kiezen voor biologisch!

Ik heb het overigens eens uitgeprobeerd. Om een week lang niet biologisch te eten (eigenlijk waren het twee weken, de winkel waar ik destijds mijn biologische groente en fruit kocht was aan het verbouwen en ik was toen aangewezen op de plaatselijke supermarkt – zal geen namen noemen) en dat heb ik geweten! Dodelijk vermoeid was ik (ik heb natuurlijk al een zwakker immuunsysteem door mijn ziektebeeld) en had opeens last van allerlei vage klachten. En die verdwenen als sneeuw voor de zon toen ik weer biologisch begon te eten!

Het is voor mij dus wel duidelijk, ben benieuwd wat jij ervan vindt?!

Images courtesy of photostock at FreeDigitalPhotos.net

 

2 gedachtes over “Waarom biologisch eten? Over de ‘dirty dozen’ en ‘clean 15’…

  1. Graag gedaan lieve Naomi!! 🙂
    Het was voor mij zo ongelooflijk schokkend om me zo beroerd te voelen die twee weken verplicht niet biologisch eten… natuurlijk is het duurder maar omdat steeds meer mensen biologisch gaan eten beginnen de prijzen ook wat te dalen 🙂
    Fijne weekend!
    Liefs, Nancy x

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.